Koninginnen varen door de Muntsluis
Miljoenen guldens duurder dan begroot, en twaalf jaar nadat het besluit in Den Haag genomen werd. In 1892 werd dan eindelijk het Merwedekanaal feestelijk geopend. De verwachtingen van deze nieuwe vaarweg waren hooggespannen. Het zou de Rijnvaart uit Amsterdam naar Keulen zeer ten goede komen. Helaas bleek het kanaal al snel te klein en gingen de gedachten al weer uit naar een grotere opvolger: het Amsterdam-Rijnkanaal. Wel profiteerde de industrialisatie van dit vaarwater.
Op 4 augustus 1892 voer ‘s middags een feestelijk versierd schip met Koningin Wilhelmina en Koningin-regentes Emma aan boord door de Muntsluis in Utrecht. De reis ging over het nieuwe Merwedekanaal naar Vreeswijk, waar Wilhelmina en Emma de ook nieuw aangelegde Koninginnensluis zouden openen. Die dag moesten stoomschepen op het hele traject van het kanaal hun uitstoot van rook beperken en de vlag uithangen. Modder- en zandschuiten mochten zich helemaal niet vertonen. Langs de route hadden zich toeschouwers verzameld. In Utrecht klonk muziek van een blaaskapel over het water en zong het publiek de feestboot toe. Zo werd dan eindelijk de opvolger van de oude Keulse Vaart officieel in gebruik gesteld.