Immaterieel Erfgoed in de provincie Utrecht

Pasar Malam Leerdam

5min

Aan het begin van de zomer is het feest in de Ambonese wijk van Leerdam, Pasar Malam. Lachende mensen schudden elkaar de hand en omhelzen elkaar, van jong tot oud staat gezellig midden op de weg te praten. Het ziet eruit als een reünie. ‘Dat is het ook, de Pasar heeft een hoog reünie-gehalte’ beaamt David Golverdingen-Manuputty, bestuurslid van de Stichting Masa Depan Leerdam, die de Pasar Malam organiseert.

De Stichting Masa Depan Leerdam is in 2012 opgericht na het grote feest ter herdenking van 60 jaar Ambonezen in Leerdam. De Molukse gemeenschap is heel hecht en komt nog vaak bij elkaar, ook al wonen veel Molukkers inmiddels niet meer in de Molukse wijken. De herdenking maakte duidelijk dat er behoefte was aan dit soort momenten, maar ook aan plekken waar we de Molukse cultuur kunnen doorgeven. De stichting heeft ook taalcursussen, sport- en speldagen en andere activiteiten zoals een kerstmusical georganiseerd. De naam Masa Depan betekent De Toekomst en is bewust gekozen. Er wordt natuurlijk herinnerd, maar ook vooruit gekeken.

KNIL

Nadat Nederland onder internationale druk de onafhankelijkheid van de Indonesische Republiek in 1949 erkende, werd op Ambon in 1950 de Republik Maluku Selatan (RMS) uitgeroepen als onafhankelijke staat. Hierdoor bevonden de Molukse militairen in dienst van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) zich in een benarde positie. In dit leger dienden niet alleen Nederlanders en Indische mensen, maar ook veel mensen uit de Molukken. Zij waren niet meer welkom in Indonesië, waar velen gestationeerd waren.

In 1951 begon de Nederlandse staat de KNIL-militairen te verschepen naar Nederland, in eerste instantie als tijdelijke maatregel. In Nederland werden de uiteindelijk 12.500 Molukkers (militairen en hun families) in voormalige concentratiekampen, kloosters en andere leegstaande gebouwen ondergebracht. Ze mochten niet werken en kregen geen taallessen of andere inburgeringscursussen. Al snel werden de militairen ontslagen en bleek dat het tijdelijke verblijf niet zo tijdelijk was. Er werden speciale wijken gebouwd in veel steden, waar de Molukse gezinnen naartoe konden verhuizen.

Onderlinge verbondenheid

Zo ook in Leerdam. Daar ontstond vanaf 1961 in de nieuwe wijk die ten zuidwesten van het centrum gebouwd werd, een van de grotere Molukse gemeenschappen van Nederland. In tegenstelling tot veel andere Molukse wijken waar mensen van alle eilanden van de Molukken wonen, zijn dat in Leerdam opvallend veel Molukkers van het eiland Ambon. Nog steeds wonen er vooral Ambonese gezinnen en kennen veel mensen elkaar. Zoals David aangeeft, bestaat die onderlinge verbondenheid nog steeds. De gedwongen migratie naar Nederland en de vertraagde inburgering, maar natuurlijk ook de gemeenschappelijke cultuur zorgen voor een sterke band.

Inmiddels zijn er verschillende generaties in Nederland opgegroeid en zijn er ook een aantal Molukkers met Nederlanders getrouwd, maar de Molukse cultuur blijft een deel van de identiteit. ‘Wat je nu veel ziet is dat jonge mensen van, soms deels-, Molukse afkomst op zoek gaan naar hun roots. Ze willen erkenning en waardering, weten waar ze vandaan komen’ vertelt David. De stichting wil graag iets doen voor deze mensen. Zo zijn er niet alleen kramen met lekker eten en Molukse artikelen, maar tonen ze ook hun cultuur en er is op de Pasar een ‘Arts Corner’. Hier tonen verschillende Molukse kunstenaars hun werk.

Vrijwilligers

Sinds de eerste keer dat de Pasar georganiseerd werd, hebben er wel veranderingen plaatsgevonden. David gebaart naar de markt die ondertussen aan het vollopen is. ‘We begonnen met 35 kramen, nu zijn het er 85. De laatste jaren wordt de Pasar steeds groter, het is bizar om te zien hoe we gegroeid zijn. We zitten nu wel aan ons maximum. Er is duidelijk een behoefte.’ Echt alle generaties door elkaar lopen, van jong tot oud. Veel mensen helpen mee, hele families zijn aan het koken, soms al dagen van tevoren. Er werken ook veel vrijwilligers mee. Er hangt een heel goede sfeer, het is echt een zomerfeest.

De muziek, die eerst op de achtergrond klonk, klinkt nu sterker. Mensen lopen die kant op. David lacht. ‘Muziek is belangrijk voor Molukkers. Bij een feestelijke gelegenheid horen lekker eten en muziek. Muziek brengt mensen bij elkaar. Vroeger was er een klein podium van 3 bij 3 meter, nu hebben we twee grote professionele podia. Iedereen krijgt de ruimte. Er is veel gebeurd in tien jaar.’

Opvallend is het grote aantal mensen zonder Molukse achtergrond dat rondloopt op de Pasar. De zojuist genoemde behoefte aan een pasar bestaat dus niet alleen bij mensen van Molukse afkomst. ‘Op de eerste plaats is de Pasar Malam Leerdam bedoeld voor Molukkers, voor het elkaar weerzien en voor het doorgeven van de cultuur, maar alle mensen zijn welkom. Er is voor iedereen wat leuks, of je nu op zoek bent naar lekkere nieuwe of oude bekende smaken, naar mooie exotische artikelen of naar je eigen roots. Dat kan best samen gaan.’

Meer lezen?

Over Molukkers in Nederland.
Over Ambonezen in Leerdam:
- Historische Kring Leerdam, De Molukse historie ontrafeld.
-
Dick Aanen, Molukkers in Leerdam.

 

Geschreven door Elise Meier Ontdek alle verhalen van deze schrijver

Extra info