Sporen door de Stichtse Lustwarande
Met de komst van de trambaan naar Utrecht Science Park De Uithof wordt een voor de provincie bekende manier van reizen nieuw leven in geblazen. De tram met de verbinding naar Nieuwegein en IJsselstein deed in 1983 zijn herintrede in het Utrechtse straatbeeld, de lijn in het oosten van de stad rijdt sinds 2019.
Nadat de Vechtstreek in de 17de en 18de eeuw vol kwam te staan met buitenplaatsen, was in de 19de eeuw de Utrechtse Heuvelrug aan de beurt. Waar de buitenplaatsen aan de Vecht in verval raakten - sommige werden zelfs gesloopt - was de Utrechtse Heuvelrug tussen De Bilt en Rhenen, ook wel bekend als de Stichtse Lustwarande, meer in trek dan ooit tevoren. Dit kwam mede door de goedkope grondprijzen van deze arme zandgronden. Deze buitenplaatsen moesten uiteraard wel goed bereikbaar blijven.
De Ooster Stoomtram Maatschappij
De onverharde weg - de huidige N225 - was slecht begaanbaar voor zwaarder vervoer. Daarom werd in 1882 de Ooster Stoomtram Maatschappij (OSM) opgericht om vanaf station Driebergen een regelmatige tramdienst te beginnen naar Arnhem. Hoewel de OSM tientallen particuliere aandeelhouders had uit alle lagen van de bevolking, moesten verschillende gemeenten en de provincie bijspringen om deze omvangrijke infrastructurele operatie van de grond te krijgen. Met name de gemeenten zonder treinverbinding dreigden relatief onbereikbaar te worden en trokken de portemonnee.