Van stationsoverkapping tot marktplaats: Perron 9
Wat doe je met een negentiende-eeuwse gietijzeren stationsoverkapping als je die niet meer op het station gebruikt? Dan zet je die neer op een dak over de snelweg. Klinkt raar, maar dit is eind 2014 gedaan. Een oude stationsoverkapping van het Centraal Station is op het tunneldak van de snelweg A2 bij Utrecht gezet. Een dak op een dak. Naast elkaar, zodat er een soort vierkante hal van ruim 1000 m2 ontstond. Het is geen station meer, maar een soort markthal waar allerlei evenementen worden georganiseerd. Een tweede leven voor een dak met geschiedenis.
De overdekte hal op het Berlijnplein in Leidsche Rijn wordt “Perron 9” genoemd. Dat is niet voor niets: het dak was oorspronkelijk de overkapping van perron 8 en 9 van het Centraal Station in Utrecht.
Het dak dateert van 1895 en was onderdeel van een veel groter dak. In plaats van één groot dak over het hele station die alle sporen overdekte (zoals in Amsterdam), werden in Utrecht drie perronkappen en twee grote spoorkappen gebouwd, zodat elk spoor en elk perron zijn eigen overkapping had. De overkappingen waren van gietijzer en overspanden een gebied van 50 meter breed een 335 meter lang. De reizigers konden met trappen en een loopbrug met glaspanelen naar een ander perron.